بانک های ایران مجاز به 'افزایش رقابتی' سود سپرده شدند
نوشته شده توسط : sadis
بانک های ایران

هادی قوامی، عضو شورای پول و اعتبار ایران، امروز به رسانه های این کشور گفت که اگر بانک‌ها بتوانند با اقداماتی سود سپرده را از ۲۰ درصد هم بیشترکنند، منع قانونی برای این کار وجود ندارد

شورای پول و اعتبار ایران به بانک های این کشور اجازه داد که به صورت رقابتی نرخ سود سپرده های خود را افزایش دهند.

شورای پول و اعتبار ایران روز سه شنبه (۱۱ بهمن - ۳۱ ژانویه) در جلسه ای با افزایش یکسان نرخ سود سپرده بانکی مخالفت کرد.

بدین ترتیب این شورا با هدف ایجاد "فضای رقابتی" میان بانک های ایرانی به آنها اجازه داد که "بنابر ظرفیت خود" سود بانکی را افزایش دهند.

هادی قوامی، عضو شورای پول و اعتبار ایران، امروز به رسانه های این کشور گفت که اگر بانک‌ها بتوانند با اقداماتی سود سپرده را از ۲۰ درصد هم بیشترکنند، منع قانونی برای این کار وجود ندارد. اگرچه به گفته این مقام ایرانی "شاید در شرایط کنونی اقتصاد، امکان چنین کاری وجود نداشته باشد."

افزایش بی سابقه بهای سکه و ارزهای خارجی در بازار ایران طی چند هفته گذشته، یکی از دلایل اصلی این تصمیم گیری اعلام شده است.

مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در حالی اعلام می شود که پیشتر این شورا به همراه بانک مرکزی ایران اعلام کرده بودند که در ادامه سیاست‌های پولی و مالی جدید خود، نرخ سود بانکی را رقابتی و در اختیار بانک‌ها خواهند گذاشت اما شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی در جلسه‌ای تصمیم گرفته بودند که نرخ سود یکسانی را برای همه بانک‌ها اعمال کنند.

اما آقای قوامی امروز با اعلام تصمیم تلاش برای "رقابتی کردن فضای بانک ها" گفت که تصمیم شورای پول و اعتبار ایران به منزله قانون است و بر تصمیم شورای هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی ارجحیت خواهد داشت.

به عقیده ناظران، سیاست های جدید دولت ایران درباره افزایش نرخ سود سپرده های بانکی واکنشی است که احتمالا دولت این کشور "ناچار" به اتخاذ آن شده است در حالی که این استراتژی با آنچه محموداحمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در شش سال و نیم گذشته در پیش گرفته بود متفاوت و مغایر است.





:: برچسب‌ها: باند , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 443
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: